Aku berdoa agar Allah memberikan daku
kelurusan niat
dalam sepanjang amalku
dan menutup kelemahan lidah
dan hatiku
dari mengungkit-ungkit kebajikan aku
pada
masa dahulu.

Semoga Allah mengasihiku dan menerima
aku sebagai
tetamunya nanti di alam abadi
dan janganlah aku bagaikan
orang asing
yang datang bertemuNya dalam keadaan
dagang
dan tidak mempunyai sebarang
bekalan.


Semoga Allah juga mengurniakan aku
sekeping hati
yang putih bagi menampung
niat sesuci-sucinya dengan
amalanku
disepanjang hidupku ini.


Ya Rab.. Engkau mengetahui betapa
gementar dan
takutnya daku memikirkan
saat bersendirian
di alam kubur dan
berikanlah belas kasihanMu padaku

sehingga aku berada dalam
pemeliharaanMu.


Dorongilah daku dalam kerja-kerja
kebajikan yang
membawa aku kepada
keampunan dan keselamatan
di akhirat
nanti.


Jauhilah aku dari jalan yang membawa
kepada
kebinasaan lantaran kuatnya
tarikan dunia yang
memperdayakan.
Sesungguhnya aku mengharapkan

bimbinganMu pada setiap nafasku.



Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad

HADITH 33 - Hak Al-Quran Atas Kita Ialah Dibaca Sekurang-Kurangnya 2 Kali Setahun

Sesetengah ulama mengeluarkan fatwa bahawa hendaklah mengkhatamkan al-Quran sekali setiap bulan. Yang terlebih baik ialah sekali khatam pada setiap minggu, sebagaimana diriwayatkan mengenai amalan kebanyakan para sahabat r.anhu. Seseorang itu hendaklah memulakan bacaan pada hari Jumaat dan membaca satu Manzil* setiap hari, dengan ini al-Quran dapat dikhatamkan pada hari Khamis dalam masa 7 hari. Kata-kata Imam Abu Hanifah rah. telah dinyatakan sebelum ini, iaitu menjadi hak al-Quran supaya dikhatamkan 2 kali setahun. Oleh kerana itu, janganlah membaca al-Quran kurang daripada 2 kali khatam dalam setahun dalam apa-apa keadaan pun.


Dalam sebuah hadith dinyatakan bahawa jikalau bacaan al-Quran itu disempurnakan pada permulaan hari, malaikat-malaikat mendoakan rahmat bagi pembaca itu untuk sepanjang hari tersebut. Jika bacaan disempurnakan pada permulaan malam, malaikat-malaikat akan mendoakan rahmat baginya sepanjang malam tersebut. Sesetengah ulama mengambil pengajaran daripada hadith ini bahawa pada musim panas bacaan al-Quran hendaklah disempurnakan pada permulaan siang dan pada musim sejuk pada permulaan malam. Dengan cara ini pembaca itu mendapat manfaat doa malaikat bagi jangka masa yang lebih lama.


* Manzil ialah satu bahagian daripada al-Quran yang dibahagi tujuh.