Aku berdoa agar Allah memberikan daku
kelurusan niat
dalam sepanjang amalku
dan menutup kelemahan lidah
dan hatiku
dari mengungkit-ungkit kebajikan aku
pada
masa dahulu.

Semoga Allah mengasihiku dan menerima
aku sebagai
tetamunya nanti di alam abadi
dan janganlah aku bagaikan
orang asing
yang datang bertemuNya dalam keadaan
dagang
dan tidak mempunyai sebarang
bekalan.


Semoga Allah juga mengurniakan aku
sekeping hati
yang putih bagi menampung
niat sesuci-sucinya dengan
amalanku
disepanjang hidupku ini.


Ya Rab.. Engkau mengetahui betapa
gementar dan
takutnya daku memikirkan
saat bersendirian
di alam kubur dan
berikanlah belas kasihanMu padaku

sehingga aku berada dalam
pemeliharaanMu.


Dorongilah daku dalam kerja-kerja
kebajikan yang
membawa aku kepada
keampunan dan keselamatan
di akhirat
nanti.


Jauhilah aku dari jalan yang membawa
kepada
kebinasaan lantaran kuatnya
tarikan dunia yang
memperdayakan.
Sesungguhnya aku mengharapkan

bimbinganMu pada setiap nafasku.



Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad

Rasulullah S.A.W : Menawan Dengan Kerendahan..

oleh: Pahrol Mohamad Juoi

Entah mengapa, tugasan kali ini sungguh mencabar. Puas kukerah dan kuperah akal dan hati namun jangkauan rasa dan minda tetap tidak kesampaian. Terasa begitu hina walau sekadar untuk memujimu. Sinar peribadimu terlalu agung untuk dipantulkan pada cermin hatiku yang kotor. Namun kugagahi jua. Berbekal seuntai selawat, kucatatkan memori seorang suami. Tapi suami bukan sebarang suami, tetapi suami ini ialah Rasulullah saw:

Betapa romantiknya kau ketika berlari-lari dengan si Humaira' itu. Berlumba-lumba penuh ceria di padang pasir yang dingin. Malam itu menjadi saksi ketika kau kalahkan dia dalam senyum tawamu. "Ini balasan yang dulu," ujarmu sambil tersenyum mengimbau nostalgia ketika kau dikalahkan olehnya pada awal perkahwinan

Pada ketika-ketika tertentu, kau jahit sepatu dan bajumu yang robek... Ah, tidak dapat dibayangkan betapa Rasul pilihan itu menjadi semakin luar biasa apabila membuat kerja-kerja yang biasa. Kerja yang tidak mungkin dilakukan oleh seorang presiden ataupun raja. Selalu kau memperingatkan dirimu, kau hanya anak yatim.

Pada awal pagi ada ketikanya kau berteleku dan duduk santai seadanya. Dalam tawaduk seorang suami, kau bertanyakan isteri, "Apakah ada apa-apa makanan pada hari ini?" Bila diberitahu "tidak ada apa-apa lagi yang boleh dimasak", lalu kau katakan, hari itu kau berpuasa... Kau tega seadanya. Syukur ketika berbuka dan sabar ketika berpuasa!

Dan pada ketika-ketika kau lewat pulang dan malam sudah bertandang , kau hampar kain ridakmu di hadapan pintu, lalu kau tidur disitu semalaman. Justeru tidak mahu mengejutkan isterimu yang telah tidur. Kau, sentiasa aman... dan sentiasa memberi kemanan. Esoknya, ketika isterimu memohon maaf dan menyatakan kekesalan, kau hanya tersenyum tanpa tercalar oleh sedebu pun rasa terkilan apalagi kemarahan.


Dialog Tentang Nabi

Sampai disitu saya terhenti. Teringat dialog saya sepuluh tahun lalu dengan seorang pelancong Denmark, Johan Lundrup, yang ingin tahu tentang Nabi Muhammad. Ketika itu kami duduk bersebelahan dalam penerbangan menuju negeri Bawah Bayu - Sabah.

Ketika saya ceritakan yang Nabi Muhammad pernah berlumba lari dengan isterinya Siti Aisyah, beliau berkata:

"Apa nak dihairankan tentang itu, saya juga sentiasa berenang bersama-sama isteri saya."

"Awak berenang dengan isteri di abad ke-20. Ketika ini wanita telah mendapat haknya hampir di seluruh dunia. Ketika ini dunia dan masyarakat kita telah dipenuhi oleh lambakan cerita, filem dan kisah romantik."

"Maksud awak?"

"Jangan lupa, hanya belasan tahun sebelum Nabi Muhammad dan isterinya berlumba lari penuh romantis, bayi perempuan masih dibunuh hidup-hidup. Wanita-wanita masih dilacurkan. Tidak pernah dibayangkan seorang wanita akan dilayan sebegitu baik..."

"Jadi?"
Dia macam tidak puas.

"Jika nak digambarkan bandingan kasih sayang yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad dengan manusia pada zamannya samalah seperti orang yang memandu kapal terbang ketika orang masih menunggang kuda!"

Dia diam. Dalam hati saya masih tidak puas, justeru analogi itu pun sebenarnya masih jauh daripada hakikat kasih sayang Rasulullah yang sebenar.

Itu peristiwa lama. Tetapi ada lagi insiden yang lebih baru daripada itu. Setahun yang lalu ketika isteri saya sakit, entah macam mana butang baju yang hendak saya pakai tertanggal. Isteri masih baring kesakitan. Hendak dikejutkan tidak sampai hati. Tetapi saya tidak 'perasan' langsung di mana dia letakkan alat-alat menjahit. Di mana jarum? Di mana benangnya? Barulah saya sedar betapa kerja-kerja kecil begitu telah tidak saya endahkan, kononnya asyik membuat kerja-kerja yang besar. Bila jarum dan benang dah di tangan, mulalah terkial-kial saya menjahit. Tapi kemudian puas pula nak menyimpulmatikannya.

Buat kerja kecik dengan jiwa besar benar-benar saya terlupa. Ya, Allah... benar-benar hebat kekasih-Mu Rasulullah, bukan sahaja atas keunggulannya mentadbir dan mengurus negara, tetapi menguruskan hal-hal remeh dalam rumah tangga. Rasulullah telah membuat kerja-kerja yang kecil dengan jiwa yang besar. Tanpa mengira tempat, masa dan siapa. Hakikat itu mengingatkan saya pada makna ungkapan yang pernah saya baca:

"Show me a man who cannot bother to do little things and I'll show you a man who cannot be trusted to do big things."

Ah, pagi tadi baru saya mendengar kisah yang disampaikan oleh seorang mufti dalam rancangan Bicara Mufti di RTM 1. Beliau mendedahkan betapa ada seorang suami yang sanggup menceraikan isterinya dengan talak tiga hanya kerana isterinya enggan memasak untuknya pada siang hari bulan puasa. Oh, betapa jauhnya peribadi umat hari ini dengan akhlak Rasulullah. Kita (para suami) pun pernah 'tarik muka' apabila isteri mengatakan nasi belum masak atau masakan yang disukai tidak disediakan olehnya. Misalnya, kita minta dibuat kari, dibuatnya gulai lemak... Itu pun sudah merajuk panjang. Betapalah pula agaknya reaksi kita kalau dikatakan makanan langsung tiada...
Bolehkah kita menjawab seperti Rasulullah, hari ini berpuasalah kita?

Bila sekali-sekala kita balik lewat malam, mungkin kerana ada function atau balik dari out station, bagaimana reaksi kita kalau isteri lambat buka pintu.

"Kenapa Lambat?"

"Ingatkan abang balik esok."

"Tapi tak kan tak dengar, abang bagi salam berkali-kali tadi."

"Maaf, maaf, maaf ya bang..."

"Itulah, lain kali peka sikit. Bukan apa, abang letih, mata mengantuk, kaki lenguh, badan sakit-sakit. Oklah, abang maafkan. Tapi lain kali hati-hati sikit."

"Maaf, maaf ya bang..."

Rasulullah tidak begitu.

Begitulah dialog antara suami isteri selalunya. Berkali-kali si isteri memohon maaf. Si suami rasa dialah yang benar. Terpaksa isteri memujuk. Itu pun sudah dikira baik. Tidak ada herdikan atau sindiran. Mujur si isteri minta maaf... sekiranya tidak, entahlah. Padahal Rasulullah saw tidak begitu. Baginda yang rasa bersalah kalau pulang lewat malam. Tidak dikejutkan isterinya yang telah nyenyak tidur di dalam rumah. Rela baginda tidur di luar - di hadapan pintu. Masih adakah suami yang sebegitu kini?

Bayangkan ketika orang Arab jahiliyah menghenyak maruah wanita ke lembah terhina, baginda menjulangnya ke tempat yang mulia. Baginda menegaskan syurga dibawah telapak kaki ibunya, doa ibu lebih mustajab, tiga kali kasih kepada ibu berbanding ayah dan lain-lain.

Lalu kulanjutkan lagi catatan ini...
Ketika engkau pulang ke khemah dengan wajah suram dek keengganan sahabat-sahabatmu menyembelih korban dan ibadah haji ditangguhkan..
Tiba-tiba pandangan isterimu - Ummu Salamah - memujukmu, meminta kau dahulu menyembelih korban dan bercukur. Dengan rendah hati dan fikiran terbuka, kau menerima dan melaksanakannya.


Kaulah insan terbaik melayan wanita... Dengan kerendahan hati, dengan keterbukaan fikiran, dengan kelembutan perasaan, kau luruskan wanita yang bagaikan 'tulang rusuk' yang bengkok... Terlalu seni, tanpa calar, tanpa gurisan. Hanya dengan kerendahan. Benarlah, a great man is always willing to be little!