Aku berdoa agar Allah memberikan daku
kelurusan niat
dalam sepanjang amalku
dan menutup kelemahan lidah
dan hatiku
dari mengungkit-ungkit kebajikan aku
pada
masa dahulu.

Semoga Allah mengasihiku dan menerima
aku sebagai
tetamunya nanti di alam abadi
dan janganlah aku bagaikan
orang asing
yang datang bertemuNya dalam keadaan
dagang
dan tidak mempunyai sebarang
bekalan.


Semoga Allah juga mengurniakan aku
sekeping hati
yang putih bagi menampung
niat sesuci-sucinya dengan
amalanku
disepanjang hidupku ini.


Ya Rab.. Engkau mengetahui betapa
gementar dan
takutnya daku memikirkan
saat bersendirian
di alam kubur dan
berikanlah belas kasihanMu padaku

sehingga aku berada dalam
pemeliharaanMu.


Dorongilah daku dalam kerja-kerja
kebajikan yang
membawa aku kepada
keampunan dan keselamatan
di akhirat
nanti.


Jauhilah aku dari jalan yang membawa
kepada
kebinasaan lantaran kuatnya
tarikan dunia yang
memperdayakan.
Sesungguhnya aku mengharapkan

bimbinganMu pada setiap nafasku.



Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad

HADITH 7 - Penghuni Syurga Akan Menyesal Kerana Masa Didunianya YangTelah Berlalu Tanpa Zikrullah

Hazrat Mu'az bin Jabal r.anh meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Penghuni syurga tidak akan menyesal (dan tidak akan berdukacita mengenai sesuatu apapun) kecuali masa di dunia yang telah berlalu tanpa zikrullah."

[Hadith Riwayat Tobarani]


Keterangan

Setelah memasuki syurga apabila ahli-ahli syurga menyaksikan ganjaran yang banyak seumpama gunung yang diperoleh oleh seseorang kerana sebutan nama Tuhan Yang Maha Suci maka jelas terbayang penyesalan yang tidak terhingga kerana kerugian yang ditanggung akibat kurang berusaha untuk berzikrullah. Namun demikian, terdapat juga hamba-hamba Allah yang bertuah yang tidak suka menghabiskan masa di dunia ini tanpa zikrullah.

Hafiz Ibnu Hajar rah. menulis dalam kitabnya al-Munabbihat bahawa Yahya bin Mu'az ar-razi rah. sering berkata dalam munajatnya,

Ya Allah, malam hari tidak enak kecuali dengan bermunajat denganMu.
Dan siang hari tidak enak kecuali dengan mentaatiMu.
Dan dunia ini tidak enak kecuali dengan menyebut namaMu.
Dan akhirat tidak enak kecuali dengan mendapat keampunanMu.
Dan syurga tidak enak kecuali dengan dapat menyaksikanMu.

Hazrat Sarri rah. berkata,"Aku melihat Jurjani rah. sedang memakan tepung bijirin yang digoreng seperti sagun. Aku bertanya kepadanya, "Engkau memakan tepung ini begitu sahaja?"Beliau menjawab, "Apabila aku mengira masa antara memakan tepung tersebut dan mengunyah roti maka aku mendapati lebihan masa yang digunakan untuk mengunyah roti sama dengan masa yang diambil oleh seseorang untuk membaca subhanallah sebanyak 70 kali. Oleh itu, sejak 40 tahun yang lalu aku telah tinggalkan memakan roti, dan berpada dengan memakan tepung goreng ini sahaja."

Ditulis mengenai Hazrat Mansur bin Muktamar rah. (seorang ulama tasawuf yang masyhur) bahawa selama 40 tahun beliau tidak bercakap dengan sesiapapun selepas Isya'. Ditulis mengenai Hazrat Rabi' bin Haitham rah. bahawa selama 20 tahun beliau menulis pada sehelai kertas segala pertuturan beliau sepanjang hari. Pada waktu malam beliau akan muhasabah dalam hatinya, berapa banyakkah bilangan pertuturan yang perlu dan yang tidak perlu.