Aku berdoa agar Allah memberikan daku
kelurusan niat
dalam sepanjang amalku
dan menutup kelemahan lidah
dan hatiku
dari mengungkit-ungkit kebajikan aku
pada
masa dahulu.

Semoga Allah mengasihiku dan menerima
aku sebagai
tetamunya nanti di alam abadi
dan janganlah aku bagaikan
orang asing
yang datang bertemuNya dalam keadaan
dagang
dan tidak mempunyai sebarang
bekalan.


Semoga Allah juga mengurniakan aku
sekeping hati
yang putih bagi menampung
niat sesuci-sucinya dengan
amalanku
disepanjang hidupku ini.


Ya Rab.. Engkau mengetahui betapa
gementar dan
takutnya daku memikirkan
saat bersendirian
di alam kubur dan
berikanlah belas kasihanMu padaku

sehingga aku berada dalam
pemeliharaanMu.


Dorongilah daku dalam kerja-kerja
kebajikan yang
membawa aku kepada
keampunan dan keselamatan
di akhirat
nanti.


Jauhilah aku dari jalan yang membawa
kepada
kebinasaan lantaran kuatnya
tarikan dunia yang
memperdayakan.
Sesungguhnya aku mengharapkan

bimbinganMu pada setiap nafasku.



Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad

Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 6

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 6: NIAT PADA TEMPATNYA

Satu perkara lagi ialah mencermati agar niat itu berlaku mengikut tempat yang telah ditentukan. Contoh mudah ialah seperti niat berwudhuk pada waktu membasuh muka, niat berihram pada miqat, niat berpuasa pada malamnya dan lain-lain lagi.

Saya tidak ingin membawa perbincangan kita kepada perbahasan ilmu fekah yang begitu luas dengan pelbagai ijtihad tetapi saya ingin gambarkan bagaimana kesempurnaan niat itu sangat terkait dengan masa tertentu. Sebagai seorang pekerja yang keluar dari rumah untuk mencari rezeki yang halal, mulakanlah dengan niat kerana Allah. Allah swt akan memudahkan perasaan hamba-hambaNya mengatasi tentangan kerja yang sedia wujud. Namun begitu semakin tinggi kesedaran seseorang untuk menjaga niat semakin hampir dia dengan Allah swt sehinggakan setiap waktu niatnya sentiasa diperhatikan agar tidak wujud tujuan yang kedua.

Bagaimana pula keadaannya jika seseorang itu ke tempat kerja tanpa niat? Betapa besar kerugian yang berlaku dalam hidup jika amalan yang baik dilakukan tanpa niat kerana Allah swt. Walaupun tidak berdosa tetapi tidak mendatangkan pahala apa-apa. Situasi ini berlaku mungkin kerana kealpaan ataupun kerana tiada ilmu. Sebenarnya tidak perlulah kita mengungkap dipintu rumah "Aku keluar bekerja kerana Allah" tetapi sentiasa ada dihatinya "Allah" yang menjadi pertimbangan urusannya itu.

Ini jelas sekali berbeza dengan orang yang cuma memikirkan Allah dalam solat sahaja dan selepas daripada itu seolah-olah Allah tidak ada. Mereka mengadakan aktiviti-aktviti harian tanpa dihubungkan dengan kehendak ugama. Bercampur-campur antara haq dan batil. Orang -orang yang beriman mengingati Allah dalam apa jua situasi.

Firman Allah:

"Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka."
(Surah Ali Imran, ayat 119)

Kedudukan hati yang begini dinamakan "muraqabah" iaitu sentiasa merasai kehadiran Allah swt dimana-mana. Bila wujudnya perasaan ini ia menjadi semakin sedar dan terpandu hidupnya ke jalan kebenaran kerana yang membimbingnya ialah Allah swt.

Firman Allah swt:

"Allahlah yang menjadi pembimbing kepada orang yang beriman mengeluarkan mereka dari gelap kepada cahaya."
(Surah al-Baqarah, ayat 257)

Dalam mencari jalan untuk menjadi seorang hamba jangan wujud perasaan lain demi hanya untuk kepentingan dunia kerana jika sudah ada dua tujuan maka syaitan akan berjaya menyesatkan kelak.

Orang yang tidak menjadikan niat sebagai agenda penting hidupnya sebenarnya mereka tidak mempunyai perasaan takut dan harap kepada Allah swt melainkan sedikit sahaja terutama pada kejadian-kejadian tertentu. Mereka juga tidak suka perkara-perkara yang menghapuskan kegembiraan seperti menziarahi orang mati, orang sakit, kuliah agama di masjid dan lain-lain lagi.

Pandangan mereka terhadap hidup juga salah kerana mereka tidak upaya bagi mengaitkan kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat. Mereka boleh berkorban apa sahaja untuk kehidupan dunia tetapi tidak sanggup melakukannya untuk akhirat walaupun yang diminta itu begitu mudah dilaksanakan seperti solat di masjid, solat jamaah dan lain-lain lagi.

Sampai disini kita harus terus bermohon agar Allah swt menghadiahkan kepada kita hati yang hidup bagi merebut ganjaran dan janji Allah swt yang satu kerana semua amalan yang baik, yang dilaksanakan mengikut hukum Allah swt akan menjadi ibadah.

Kesimpulan:

1. Kesempurnaan niat itu sangat terkait dengan masa tertentu.

2. Semakin tinggi kesedaran seseorang untuk menjaga niat semakin hampir dia dengan Allah swt sehinggakan setiap waktu niatnya sentiasa diperhatikan agar tidak wujud tujuan yang kedua.

3. Betapa besar kerugian yang berlaku dalam hidup jika amalan baik yang dilakukan tanpa niat kerana Allah swt. Walaupun tidak berdosa tetapi tidak mendatangkan pahala apa-apa.

4. Bila wujud perasaan kehadiran Allah swt di mana-mana (Muraqabah) ia menjadi semakin sedar dan terpandu hidupnya ke jalan kebenaran karana yang membimbingnya ialah Allah swt.

5. Dalam mencari jalan untuk menjadi seorang hamba jangan wujud perasaan lain demi hanya untuk kepentingan dunia kerana jika sudah ada dua tujuan maka syaitan akan berjaya menyesatkannya kelak.

6. Orang yang tidak menjadikan niat sebagai agenda penting hidupnya sebenarnya mereka tidak mempunyai perasaan takut dan harap kepada Allah swt melainkan sedikit sahaja terutama pada kejadian-kejadian tertentu.

Banyaknya Jalan-Jalan Kebaikan

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:"Setiap umatku mempunyai peluang diampun dosanya, kecuali dosa yang dilakukan secara terang-terangan. Termasuk dalam melakukan dosa secara terang-terangan ialah; mereka yang melakukan dosa secara sulit tetapi di lain ketika menceritakan pula kepada orang lain."

Mutakhir ini terdapat di kalangan umat Islam berusaha menghalang perlaksanaan hukum Allah swt, jelas suatu dosa menghalang hak Allah swt.
Yang amat mendukacitakan berkempen secara terang-terangan kepada khalayak ramai untuk meraih sokongan. Mengikut sabda Nabi di atas itu bahawa dosa yang dilakukan secara terang-terangan, dikira terkecuali daripada mendapat keampunan Allah swt. Termasuk melakukan dosa terbuka ialah dosa yang dilakukan secara sulit dan tersembunyi, tetapi kemudiannya diceritakan pula kepada orang lain.

Sabda Rasulullah s.a.w lagi bermaksud:"Sesiapa yang mendengar cerita suatu kaum, sedangkan kaum itu tidak setuju orang lain mendengar ceritanya. Jika curi dengar juga di akhirat kelak akan dicurah tembaga cair yang amat panas ke lubang telinga orang itu."
Sesetengah daripada hak orang Islam terhadap Muslim yang lain ialah dia kena mengelak diri daripada mengunjungi tempat yang boleh mendatangkan tohmah, kerana hendak jaga hati orang lain supaya tidak sangka buruk dan tuduh buat perkara yang negatif.

Ini kerana mereka itu apabila melakukan maksiat kepada Allah swt, dengan mengumpat perihal orang lain dan dia jadi punca orang lain buat maksiat umpat, bererti dia telah berkongsi sama ke atas dosa tersebut.

Sebagaimana ditegaskan oleh firman Allah swt yang bermaksud:"Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan." (Surah Al-Anam ayat 108)

Meskipun dengan tujuan supaya manusia meninggalkan daripada menyembah berhala , tetapi makian itu akan mengundang makian yang melampau terhadap Allah swt daripada pihak penyembah berhala itu.

Oleh yang demikian jika tidak setuju dengan akidah sesat mereka, gunakan pendekatan yang bijaksana dengan mengajarnya ilmu yang sebenar.

Terangkan mengenai akidah ketuhanan yang betul, jika dia tidak dapat menerima penjelasan itu, sekurang-kurangnya dia tidak memaki Allah swt.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:"Bagaimana pada fikiranmu orang yang maki kedua-dua ibu bapanya sendiri? Para sahabat bertanya; siapakah mereka itu? Jawab Nabi; "Mereka ialah orang yang maki ibu bapa orang lain, akibatnya orang lain maki ibu bapa mereka pula."

Ibu bapanya dimaki oleh orang berikutan daripada dia memaki ibu bapa orang itu terlebih dahulu. Natijahnya dialah sebenarnya yang memaki ibu bapanya sendiri.

Sebagai tindak balas daripada perbuatannya yang buruk itu, seperti orang menendang bola ke dinding akan membidas balik kepada diri sendiri.

Sayyidina Umar Al-Khattab r.a berkata:"Sesiapa yang letak dirinya di tempat yang boleh mendatangkan tomah dan tuduhan orang, maka janganlah marah terhadap orang yang sangka buruk kepadanya.

Sebahagian daripada tanggungjawab orang Islam terhadap saudara Muslim lain ialah: hendaklah berusaha untuk bantu orang yang berhajat, membawanya berjumpa orang berkenaan yang boleh menolongnya. Agar dapat disempurna hajatnya dengan seupaya mungkin.

Perlunya kesedaran agama melaksanakan hak Muslim terhadap Muslim yang lain atas tanggungjawab agama, dengan menolong apa jua kesusahan yang menimpa saudaranya. Kerana inilah unsur mengukuhkan kestabilan dalam masyarakat Islam umumnya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Hendaklah tolong(isyfa'u) saudaramu nescaya kamu mendapat pahala."

Isyfa'u bermaksud membawa permasalahan saudaranya dengan membawanya ke pihak yang lebih berwibawa, agar dapat beri bantuan untuk atasi persoalan yang dihadapinya.

Orang yang membantu dengan orang yang membawanya, sebagai beri syafaat mendapat pahala bersama.

Setengah daripada kewajipan dari hak sesama Muslim ialah mendahului beri ucapan salam sebelum dari berkata-kata. Di samping itu hak dan tanggungjawab juga ialah berjabat salam.

Firman Allah swt yang bermaksud:"Apabila kamu diberi penghormatan dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik daripadanya, atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa)." (Surah An-Nisa ayat 86)

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:"Kamu tidak akan masuk syurga kecuali kamu beriman, kamu tidak beriman kecuali berkasih sayang. Hendakkah aku tunjukkan satu amalan yang boleh menimbulkan kasih mesra di antara kamu?" Jawab para sahabat:"bahkan ya Rasulullah." Jelas Nabi:"Hendaklah kamu sebarkan salam."

Ucapan salam akan menimbulkan kasih mesra kerana ucapan salam itu bererti suatu permohonan doa kepada Allah swt, agar orang yang diberi ucap itu sentiasa dalam peliharaan Allah swt iaitu selamat.

Oleh kerana menjawab salam itu wajib, bererti orang itu wajib mendoakan kesejahteraan kepada saudaranya yang memberi salam.

Sabda Nabi s.a.w lagi yang bermaksud:"Orang yang berkenderaan hendaklah memberi salam kepada orang yang berjalan kaki."

Saiyidina Anas r.a mengucapkan salam kepada kanak-kanak, apabila dia bertemu dengan mereka.

HADITH 19 - Seseorang Yang Mengucap Kalimah Toyyibah Akan Masuk Dalam Benteng Allah swt Lalu Terselamat Daripada Azab Allah swt

Diriwayatkan daripada Hazrat 'Ali r.anhu katanya, "Rasulullah saw telah meriwayatkan daripada Jibrail a.s bahawa Jibrail a.s berkata, "Allah swt telah berfirman, "Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada tuhan melainkan Aku maka sembahlah Aku. Sesiapa yang datang kepadaKu di kalangan kamu dengan ikhlas bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah maka dia akan masuk dalam bentengKu dan sesiapa yang masuk dalam bentengKu maka dia akan terselamat daripada azabKu."
[Hadith Riwayat Imam Abu Nu'aim]

Keterangan

Jika maksud terselamat daripada azab dalam hadith ini juga adalah dengan syarat menghindarkan diri daripada melakukan dosa-dosa besar sebagaimana yang telah dinyatakan dalam hadith ke-5, maka tidaklah menimbulkan apa-apa keraguan. Tetapi, jika seseorang mengucapkan kalimah ini dan melakukan dosa-dosa besar maka mengikut peraturan, azab yang dimaksudkan ialah azab yang berkekalan. Namun, rahmat Allah swt tidak terikat dengan sebarang peraturan. Allah swt telah menjelaskan dalam al-Quran bahawa Dia tidak akan mengampuni dosa syirik. Selain daripada syirik, Allah swt akan mengampunkan semua dosa sesiapa sahaja yang Allah swt kehendaki.

Terdapat dalam hadith bahawa Allah swt pasti mengazab seseorang yang angkuh dengan Allah swt dan ingkar untuk mengucapkan Laailaahaillallah.

Terdapat dalam satu hadith yang lain bahawa Laailaahaillallah akan sentiasa menjauhkan seseorang daripada kemurkaan Allah swt selagi dia tidak mengutamakan dunia daripada agama. Apabila seseorang itu mula mengutamakan dunia daripada agama dan dia sentiasa mengucapkan (kalimah ini) maka Allah swt menjawab,"Kamu tidak benar dengan dakwaan kamu itu."

Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 5

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 5: NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA


Niat yang baik tidak menghalalkan semua cara perlaksanaannya. Mencuri tetap dijatuhkan hukuman meskipun atas niatnya untuk menolong orang susah. Kebaikan tidak dibina di atas kejahatan kerana baik dan jahat tetap bercerai sampai hari kiamat. Kebaikan pula tidak boleh hanya berdasarkan kepada penilaian diri sendiri tetapi kebaikan hendaklah berdalilkan hukum Syarak. Oleh itu ugama bukan hasil kreatif, tetapi ia adalah ketentuan yang telah ditentukan oleh Allah swt.

Hukum adat menjadi batal jika bercanggah dengan hukum-hukum Allah swt seperti contoh adat pemberian pusaka melebihkan anak perempuan dari lelaki. Walaupun adat ini menampakkan sedikit perlindungan kepada kaum wanita tetapi ia bercanggah dengan hukum yang terdapat di dalam Al-Quran. Percanggahan ini akan membawa berlakunya "riddah" jika ia sampai membenci hukum-hukum Allah swt dan berkata "hukum apa ni?".

Niat membenci atau tidak redha dengan sebarang hukum Allah swt akan menjatuhkan seseorang manusia itu ke lembah murtad tanpa disedari. Isu poligami jika dilihat dengan kebencian atas peraturan Allah ini lebih besar dosanya dari suami yang berpoligami yang mengabaikan isterinya yang lain. Dalam situasi ini suami tetap berdosa dan akan dibangun Allah swt di hari kiamat dalam keadaan tempang dan mendapat azab atas kezalimannya tetapi kebencian kepada hukum Allah swt pula menyebabkan seseorang itu dibangkitkan di hari kiamat bersama dengan orang-orang kafir.

Ugama Islam itu telah lengkap dan tidak perlu penambahan lagi. Penambahan berbentuk tempelan maupun tokok tambah dalam ugama akan menjadikan Islam itu cacat seumur hidup kerana tambahan itu lahir dari pemikiran manusia yang sedia lemah. Akal manusia itu tidak mampu mencipta satu sumber asas pun melainkan hanya mampu mengolah sumber yang Allah swt sediakan.

Manusia yang lemah hanya mengambil sumber-sumber yang wujud daripada alam milik Allah swt dan mustahil manusia boleh sama-sama mencipta peraturan dengan Allah swt. Hanya kesombongan iblis sahaja yang menjadikan manusia itu lupa hakikat ini. Lupa hakikat bahawa dia adalah makhluk lemah dan kerdil yang kemudiannya bangun mengkritik ciptaan Allah swt. Penyakit apa yang menyerang manusia-manusia ini sehinggakan akalnya tidak menerima hakikat kebenaran yang hakiki. Seruan kepada amal dan kebajikan belum tentu diterima oleh Allah swt.

Firman Allah:

"Akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekufuran, maka kemurkaan Allah menimpa mereka Dan bagi mereka azab yang besar"

(Surah an Nahl, ayat 106)


Oleh itu, janganlah berselindung di balik sebarang niat atas sesuatu yang telah nyata terlarang. Niat yang baik bukannya alasan untuk menghalalkan sesuatu yang haram. Beriman kepada Al-Quran ialah menerima Al-Quran sepenuhnya (100%) dengan tidak menolak satupun ayat daripadanya.

Sesuatu yang telah putus datang dari Al-Quran dan Hadis tidak boleh diubah atau dipinda lagi. Kaedah "Qias" cuma boleh dilakukan bagi masalah yang tidak terdapat dalam Al-Quran maupun As-Sunnah. Lihat perbandingan hukum Qias yang juga tertakluk kepada kesediaan hukum atau tidak. Misalnya membeli lembu yang bunting tidak boleh diqiaskan seperti membeli pohon kurma yang sedang masak. Pembelian lembu bunting bererti mendapat bersama anak yang di dalam kandungannya dan menjadi hak pembeli tetapi membeli kurma yang masak, buahnya pula menjadi hak tuannya yang melakukan pendebungaan (tuan asal) kecuali terdapat persetujuan di awal pembelian.*

*(Dari Abdullah bin 'Umar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:"Sesiapa menjual sepohon pokokkurma yang telah dikahwinkan, maka buahnya adalah milik penjual kecuali jika disyariatkan oleh pembeli". -Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Beriman dengan hukum Allah swt dengan sebenar-benarnya mestilah menolak sebarang peraturan dari bikinan tangan-tangan manusia. Niat yang baik sahaja tidak memberikan keluasan campurtangan manusia untuk menafikan hak Allah swt dan Rasul saw. Niat untuk mencari rezeki yang halal tidak dapat membersihkan pekerjaan di bank-bank riba, pramugari yang menghidangkan arak di atas kapal terbang, berdagang produk yang tidak halal dan lain - lain lagi.

Kesimpulan:

1. Niat yang baik tidak menghalalkan semua cara perlaksanaannya.

2. Kebaikan tidak boleh hanya berdasarkan kepada penilaian diri sendiri tetapi kebaikan hendaklah berdalilkan hukum Syarak.

3. Niat membenci atau tidak redha dengan sebarang hukum Allah swt akan menjatuhkan seseorang manusia itu ke lembah murtad tanpa disedari.

4. Akal manusia tidak mampu mencipta satu sumber asas pun melainkan hanya mampu mengolah sumber yang Allah swt sediakan.

5. Janganlah berselindung di balik sebarang niat atas sesuatu yang telah nyata terlarang. Niat yang baik bukannya alasan untuk menghalalkan sesuatu yang haram.

6. Niat yang baik sahaja tidak memberikan keluasan campurtangan manusia untuk menafikan hak Allah swt dan Rasul saw.

Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 4

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 4: BELAJAR NIAT


Firman Allah swt:
"Sesungguhnya yang takut pada Allah di antara hamba-hambaNya hanyalah orang yang berilmu"
Surah Fatir : 28

Sungguhpun niat merupakan perbuatan hati secara spontan namun jika tidak dipandu dengan ilmu dan petunjuk, niat tetap sahaja akan tersasar daripada matlamat. Semakin hampir seseorang itu dengan al-Quran dan Hadis semakin jelas apa yang perlu diniatkannya.

Umpama meletakkan niat mengucup Hajarul Aswad di penjuru kaabah. Alasan yang diberikan oleh Saidina Umar r.a ketika mengucup Hajarul Aswad ialah kerana meneladani perbuatan Rasulullah saw.

Ketika umat Islam diarah mengadapkan wajah ke Baitullah, Masjidil Haram sesudah mengadap ke Baitul-Maqdis mereka tidak merasa berat untuk melaksanakannya kerana pada hakikatnya timur dan barat adalah milik Allah jua. Ketundukkan kepada hukum-hukum Allah merupakan gambaran hati dan iman di dalam diri.

Firman Allah swt:
"Apa jua perintah yang dibawa Rasul kepadamu maka terimalah dia. Dan apa yang dilarangnya kamu darinya, maka tinggalkanlah. Bertakwalah kepada Allah kerana sesungguhnya Allah sangat keras hukumanNya."
(Surah Al-Hasyr. ayat 7)

Belajar niat bererti belajar meletakkan alasan pada sesuatu amalan yang dikerjakan. Alasan yang berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah. Kaedah-kaedah yang lain seperti ijmak ulamak dan qias merupakan metodologi yang diterima pakai untuk kes-kes yang tidak jelas hukum-hakamnya(di dalam al-Quran dan As-Sunnah).

Apabila Rasulullah s.a.w bertanya Mu'az bin Jabal r.a dengan apa ia akan berhukum sekiranya tidak terdapat dalam Al-Quran dan As-Sunnah, Mu'az menjawab, "Aku akan berijtihad" dan Rasulullah s.a.w membenarkan ucapannya itu.

Semoga Allah terus memberkati semua imam-imam mujtahid yang meninggalkan pada kita khazanah ilmu untuk rujukan dan pertimbangan permasalahan hari ini.

Pengalaman mereka sebagai murabbi membentuk generasi awal yang berakhlak murni hasil dari keihklasan hati yang suci. Tanpa ilmu yang benar amalan akan menjadi kosong dan niat akan tersasar dari tujuan. Ilmu juga membentuk rasa takut pada Allah swt sepanjang masa dan ketakutan inilah menonton seseorang hamba kepada Tuhannya. Ilmu itu mengenal kebaikan dan rahmat Allah swt dan tidak sombong dengan amalan diri sendiri. Sesiapa yang Allah swt kehendaki kebaikan kepadanya diberikan kepadanya diberikan satu kemampuan yang dinamakan "Faham". Faham dalam memahami sebarang situasi dalam masa orang lain masih bertelagah dengan berkecamuknya pandangan peribadi.

Bila Allah swt mengurniakan kepada seseorang "faham" maka jalan hidupnya begitu mudah kerana dia mempunyai deria untuk membezakan antara kebenaran dan kebatilan sekalipun kebatilan itu diliputi dengan hiasan seindah mana jua.

Niat perlu dijaga kerana ia bergantung kepada iman sedangkan iman itu boleh turun dan naik. Ketika iman memuncak, cahaya ikhlas memenuhi hati lantas tidak wujud sesuatu yang lain daripada Allah swt dan apabila iman sedang merangkak lemah, mulalah hati mencari pegangan-pegangan yang tidak layak seorang hamba melakukan begitu.

Berhentilah sejenak bagi merenung niat di hati sebelum sesuatu amalan itu dilakukan. Bersihkan dari sebarang kepentingan duniawi lantaran kehidupan ini cuma sekadar mainan dan senda-gurau sahaja.

Sungguhpun seekor itik itu tidak perlu diajar berenang di dalam air kerana fitrah kejadiannya begitu namun ia perlukan petunjuk dan panduan ke arah mana yang hendak dituju. Manusia mempunyai keupayaan merasai kebenaran dengan hati tetapi panduan tetap diperlukan kerana gerak hati itu ibarat lampu yang tidak akan mengeluarkan cahaya tanpa adanya sumber tenaga. Tenaga itu dijana dari ilmu dan cahaya itu adalah pemberian Allah swt kepada seseorang. Mereka yang menghabiskan usianya untuk menuntut ilmu mempunyai kecepatan melintasi titian sirat adalah seperti cahaya juga. Ini disebabkan kemuliaan ilmu yang akan mendekatkan diri dengan Allah swt bukannya pula untuk kepentingan diri demi sebuah laba dunia.

Golongan berilmu terkehadapan memikir dan merasai kewajipan bagi menyelamatkan ummah agar jangan sampai berlakunya perlanggaran terhadap hukum-hakam. Hatinya sering merintih melihat ugama dipersendakan namun begitu dia tidak mengambil jalan uzlah selagi mana jalan perjuangan terbuka luas. Dia berjuang sampai ke titik akhir hidupnya sehingga tidak upaya lagi melakukan apa jua melainkan pancaran iman dari hatinya. Gerak hatinya menyaksikan susuk tubuh yang sudah tidak bermaya menjadi galang pada arus jahiliah yang mendatang tapi hati tetap menyala menerangi dari cahaya Rabbani yang tidak kunjung padam.


Kesimpulan:

1. Sungguhpun niat merupakan perbuatan hati secara spontan namun jika tidak dipandu dengan ilmu dan petunjuk, niat tetap sahaj akan tersasar dari matlamat.

2. Belajar niat bererti belajar meletakkan alasan pada sesuatu amalan yang dikerjakan.

3. Tanpa ilmu yang benar amalan akan menjadi kosong dan niat akan tersasar dari tujuan.

4. Sesiapa yang Allah swt kehendaki kebaikan kepadanya diberikan satu kemampuan yang dinamakan "faham".

5. Berhentilah sejenak bagi merenung niat di hati sebelum sesuatu amalan itu dilakukan. Bersihkan dari sebarang kepentingan duniawi lantaran kehidupan ini cuma sekadar mainan dan senda-gurau sahaja.

6. Manusia mempunyai keupayaan merasai kebenaran dengan hati tetapi panduan tetap diperlukan kerana gerak hati itu ibarat cahaya lampu yang tidak akan mengeluarkan cahaya tanpa adanya sumber tenaga. Tenaga itu dijana dari ilmu dan cahaya itu adalah pemberian Allah swt kepada seseorang.

Hak Muslim Saling Membantu dan Tidak Sakiti Sesama Mereka

SEBAHAGIAN daripada hak Muslim; ialah merasa sayang untuk Muslim apa saja yang kamu sayangi untuk diri sendiri. Apa yang kamu kehendaki orang lakukan untuk dirimu, demikianlah juga sepatutnya kamu lakukan untuk Muslim lain. Begitu juga menjadi hak Muslim membenci apa juga yang dibenci, sebagaimana kamu membencinya. Tidak melakukan kepada orang lain sebagaimana kamu benci orang lain lakukan ke atas dirimu.

Sabda Rasulullah s.a.w membuat bandingan antara seorang mukmin dengan mukmin lain melalui sabdanya yang bermaksud: "Perbandingan orang mukmin dengan mukmin yang lain dari segi kasih mesra di hati dan bergilir emosi kasih sayang ibarat tubuh yang satu, apabila satu anggota sakit seluruh anggota turut demam dan berjaga malam." Terdengar jerit tangis umat Islam tertindas di pelbagai pelusuk alam, tetapi tidak kedengaran saudaranya yang terdekat atau yang jauh datang membantu meredakan tangisan tersebut. Ini menunjukkan kebanyakan umat Islam belum upaya meningkat ke tahap mukmin, seperti yang disabdakan oleh Nabi s.a.w. Jika mukmin, mereka pasti turut merasai demam dan tidak tidur malam, kerana memikirkan untuk bantu saudaranya yang tertindas itu.

Andainya mereka di tahap mukmin mesti bergegas datang walaupun jauh, jika tidak terdaya hadirkan diri untuk menolong kerana halangan tertentu. Sekurang-kurangnya mereka mewujudkan dana, atau apa saja untuk bantu meringankan penderitaan saudara mukminnya itu.

Sekalipun berlainan warga negara etnik dan warna kulit, hanya ibarat berlainan nama jenis anggota badan. Namun pada hakikatnya orang beriman di serata dunia adalah laksana tubuh yang satu. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:"Orang mukmin di samping mukmin yang lain ibarat sebuah binaan, saling mengukuhkan antara satu dengan yang lain."

Suatu yang amat jelas peranan orang mukmin di sisi mukmin yang lain, saling bantu membantu antara mereka ibarat binaan saling mengukuhkan struktur, antara beberapa bahan binaan dengan bahan binaan yang lain. Hak orang Islam lagi antaranya ialah tidak menyakiti antara satu dengan yang lain, mahupun daripada jenis perbuatan atau ucap perkataan, sebagaimana dijelaskan oleh sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Orang Islam sebenar ialah; orang Islam lain selamat daripada bencana lidahnya serta tangan dan kakinya. Orang beriman ialah orang yang aman daripada diri dan hartanya. Orang muhajir ialah orang yang berhijrah daripada kejahatan dan menjauhinya."

Lidahnya tidak diguna untuk mengata buruk, memfitnah juga tidak menipu dan mengadu domba, tangan serta kakinya tidak diguna untuk curi harta serta tidak menyakiti orang Islam lain. Jika orang lain tidak selamat dengan kewujudan manusia sebegini, bererti dia tidak memiliki ciri Islam sebenar. Ini kerana menurut Nabi s.a.w orang Islam ialah; orang yang menyerah kepada agama Allah dan memberi keselamatan. Orang beriman ialah orang lain aman daripada diri dan hartanya, orang muhajir ialah orang yang berhijrah daripada kejahatan akhlak dan akidah yang salah serta menjauhinya. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Tidak halal bagi orang Islam berbuat sesuatu, yang boleh menimbulkan rasa gerun di hati orang lain."

Gerun mungkin dengan ugutan atau kata buruk berupa ancaman serta buat suatu kezaliman dalam bentuk kekerasan, yang boleh menimbulkan rasa takut dan gerun merupakan perkara yang dilarang oleh Islam kecuali hukuman hudud yang dikehendaki oleh Allah swt, supaya dilaksanakan ke atas penjenayah yang sudah disabitkan oleh mahkamah.

Sebahagian daripada tanggungjawab setiap orang sebagai ahli masyarakat ialah; mesti tawaduk(berakhlak dan merendah diri) serta tidak takbur membesar diri walau setinggi mana ilmu yang dikuasai atau pangkat kedudukan dalam masyarakat. Apabila berhadapan sesama Islam hendaklah bersikap berakhlak dan merendah diri, sama ada dari sudut tutur kata atau tingkah laku.

Hak orang Islam juga tidak mendengar segala buah mulut manusia antara satu sama lain, kerana buah mulut itu tidak semuanya memberi manfaat, bahkan boleh mencetuskan krisis sengketa dalam masyarakat. Tidak boleh sama sekali menyampaikan kata-kata, yang didengar daripada seseorang kepada orang yang berkenaan. Sebaiknya segera ditegur semasa mendengar cemuhan jika faktanya tidak benar, atau tinggalkan saja orang berkenaan agar tidak terbabit dalam perkara bercanggah dengan syarak.

Dijelaskan di dalam hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang adu domba manusia(Qottatun)." Amalan keras daripada Nabi s.a.w kepada golongan melaga-lagakan manusia itu, kerana dengan sikapnya yang buruk itu akan mendatangkan huru-hara perbalahan dalam masyarakat.

Dilarang keras bagi yang bersengketa hingga tidak bertegur sapa melebihi tiga hari walaupun terlalu marah. Allah swt jadikan manusia bersifat lemah dan kekurangan yang mungkin terjerumus ke jurang perbalahan, justeru diciptakan pula peraturan yang sesuai dengan sifat kekurangan yang ada pada manusia itu.

Lantaran sifat marah itu dikurniakan kepada manusia bermanfaat jika sesuai pada tempatnya, tetapi boleh menerbitkan perbalahan adalah hasil dari sifat tersebut. Selagi boleh elakkanlah perbalahan. Tidak bertegur sapa akibat perbalahan dimaafkan oleh syarak sekiranya tidak melebihi tiga hari, sebagai peraturan setimpal meraikan sifat manusia yang pemarah itu.



oleh: Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Jangan Jadikan Harta Lebih Bernilai Daripada Maruah

ANTARA perkara yang perlu dielakkan dalam majlis iaitu jangan berbuat-buat(mengada-ada) dari segi berhias, sebagaimana kesungguhan golongan wanita berhias.

Tidak dilarang berhias bagi golongan lelaki, bahkan digalakkan berhias dalam bentuk berpakaian kemas apabila berhadapan masyarakat. Ia akan dihormati orang ramai lantaran kekemasan dan disiplin dalam mengurus diri.

Perhiasan bagi golongan lelaki tidak sampai ke tahap berdandan golongan wanita, berdandan atau berhias sememangnya sinonim bagi wanita.

Wanita diciptakan oleh Allah swt, untuk menyenangkan dan memekarkan sikap mawaddah di hati para suami.

Jika wanita fizikalnya kurang cantik mudah-mudahan akan lebih menarik apabila berdandan, ia akan lebih menawan pandangan suaminya dan mengekalkan kebahagiaan rumah tangga.

Jangan sesekali golongan lelaki keadaan dirinya berselekeh sebagimana selekehnya hamba abdi, munasabah selekeh bagi golongan hamba abdi sahaya kerana situasi diri sebagai hamba abdi.

Abdi sebagai manusia yang tawanan yang tewas di medan perang, bagi manusia yang bukan hamba abdi tidak wajar berkeadaan selekeh.

Jangan terlalu menekan sahabat apabila hendak menyempurnakan sesuatu hajat, berlapang dada sekiranya sahabat tidak dapat memberi pertolongan. Mungkin dia sedang bermasalah.

Perbuatan menekan atau mendesak, akan menyulitkan interaksi dan boleh menyekat untuk berurusan lagi dengannya. Ini kerana cara demikian sememangnya bercanggah dengan tatasusila persahabatan.

Jangan beri semangat kepada kawan bermatlamat ke arah kezaliman, hal itu terjadi mungkin tidak upaya atau takut melakukan sendiri.

Berhubung dengan kadar harta yang dimiliki, jangan diberi tahu kepada ahli keluarga dan anak-anak, lebih-lebih lagi orang lain.

Ini kerana sekiranya mereka tahu harta milik anda sedikit, boleh menyebabkan seseorang dipandang hina oleh masyarakat.

Sekiranya seseorang itu memiliki banyak harta, jangan diberitahu kepada mereka. Ini kerana kamu tidak akan mampu menyempurnakan segala hajat mereka hingga ke peringkat memuaskan hatinya.

Jagalah kedudukan diri supaya digeruni anggota masyarakat, tetapi tidak sampai ke peringkat kekerasan.

Hendaklah berlembut dalam sebarang tindakan dengan manusia, tetapi jangan sampai dianggap kamu lemah tidak berupaya.

Sebagaimana Nabi s.a.w sentiasa digeruni oleh para sahabatnya, tetapi para sahabat tidak takut menegur atau menanyakan sesuatu jika melihat sesuatu yang luar biasa berlaku kepada Baginda s.a.w.

Ini kerana cara Nabi s.a.w bersahabat menyebabkan orang mudah menegurnya sekalipun peribadinya digeruni.

Apabila seseorang berselisih pendapat dengan sesiapa jua, hendaklah bersifat tenang hati serta bercakap secara sopan dengan mereka.

Selain itu hendaklah sentiasa waspada supaya tidak bertindak kasar. Sebagaimana doa masyhur yang bermaksud:

"Ya Allah, sesungguhnya jangan jadikan aku hina pada pandangan orang atau diperhinakan, hindarkan daripada tergelincir perjalanan atau ada sesuatu yang menyebabkan tergelincir. Hindarkan sesat ataupun ada sesuatu yang menyebabkan tersesat, dan jangan jadikan aku kasar atau orang bertindak kasar terhadapku."

Jika berselisih pendapat dengan seseorang, hendaklah bersungguh memerah fikiran untuk kemukakan segala hujah dan dalilnya.

Dalam sesuatu pertikaian aka wujud pihak yang mendakwa, kewajipan pendakwa mesti kemuka bukti (baiyyinat) yang melebihi tahap munasabah. Pihak yang terdakwa perlu kemuka hujah bagi menyangkal dakwaan.

Sesungguhnya dikenali seseorang itu atas kebenarannya. Yang wajib dipatuhi ialah kebenarannya kerana kebenaran itu hakikatnya daripada Allah swt.

Yang wajar dituruti bukan orangnya, kerana bagaimana gagah sekalipun seseorang itu tidak akan membawa manusia ke syurga. Bahkan jika tiada hujah kebenaran akan ke neraka jua akhirnya.

Selain itu jangan terlalu banyak membuat isyarat tunjuk ke sana sini, juga jangan banyak berpaling ke belakang. Kerana ia akan menghilangkan sifat tenang (waqar) dalam dirinya.

Apabila kemarahan sudah reda apabila berlaku perselisihan, ketika itu barulah seseorang boleh menyambung percakapan.

Ini kerana bercakap ketika kemarahan sedang memuncak, hanya akan mendatangkan natijah yang negatif.

Jika berlaku perselisihan berhubung dengan harta, janganlah meletakkan harta benda lebih mulia daripada air muka dan harga diri (maruah), kerana taraf harta di sisi Tuhan lebih rendah daripada air muka atau maruah.

Sekiranya berlaku perselisihan mengenai harta, jika nilainya tidak begitu besar, wajar diselesaikan cara berlbih kurang berhalal-halalan. Perbalahan jangan sampai meletakkan harta lebih bernilai daripada maruah harga diri.

Yakinlah bahawa harta itu pasti akan kembali kepada pemiliknya sebenar di akhirat kelak.

Betapa aibnya didepan Allah swt dan para rasulNya, serta manusia seluruhnya di Mahsyar kelak menyaksikan manusia terpaksa menyerahkan kembali harta orang yang diambilnya.

Dengan demikian akan tawar hati hendak memiliki harta kepunyaan orang lain, dengan cara yang menyalahi agama dan undang-undang.

Dengan itu perbalahan dapat dihindari dan sifat tamak dapat dicegah.


oleh: Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat