Aku berdoa agar Allah memberikan daku
kelurusan niat
dalam sepanjang amalku
dan menutup kelemahan lidah
dan hatiku
dari mengungkit-ungkit kebajikan aku
pada
masa dahulu.

Semoga Allah mengasihiku dan menerima
aku sebagai
tetamunya nanti di alam abadi
dan janganlah aku bagaikan
orang asing
yang datang bertemuNya dalam keadaan
dagang
dan tidak mempunyai sebarang
bekalan.


Semoga Allah juga mengurniakan aku
sekeping hati
yang putih bagi menampung
niat sesuci-sucinya dengan
amalanku
disepanjang hidupku ini.


Ya Rab.. Engkau mengetahui betapa
gementar dan
takutnya daku memikirkan
saat bersendirian
di alam kubur dan
berikanlah belas kasihanMu padaku

sehingga aku berada dalam
pemeliharaanMu.


Dorongilah daku dalam kerja-kerja
kebajikan yang
membawa aku kepada
keampunan dan keselamatan
di akhirat
nanti.


Jauhilah aku dari jalan yang membawa
kepada
kebinasaan lantaran kuatnya
tarikan dunia yang
memperdayakan.
Sesungguhnya aku mengharapkan

bimbinganMu pada setiap nafasku.



Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad

Jangan Lalaikan Hati Dengan Bergurau Jenaka

Sesiapa juga yang masuk ke suatu majlis hendaklah lebih dahulu memberi salam. Demikian adab yang digariskan dalam syariat Islam.

Elakkan perbuatan melangkahi bahu orang ketika masuk ke suatu majlis, justeru orang yang masuk dahulu hendaklah penuhkan tempat di hadapan.

Nasihat Nabi s.a.w mengenai memasuki sesuatu majlis hendaklah mencontohi akhlak malaikat, iaitu tidak duduk di suatu majlisnya selagi masih ada ruang hadapan.

Mereka duduk dengan rapat setelah penuh saf pertama barulah kalangan malaikat duduk pada saf kedua dan seterusnya.

Duduklah yang menghampiri situasi tawaduk', duduk dihadapan tidak bererti membesar diri, sebaliknya untuk melicinkan perjalanan majlis, sebagaimana adab majlis yang dituntut oleh Islam.

Selain itu hendaklah muliakan majlis dengan memberi salam serta berjabat salam, kepada ahli majlis yang terdekat sebelum duduk di antara mereka.

Mereka yang duduk terdekat ibarat jiran, lakukan sesuatu yang menyenangkan hati jiran sebelum duduk. Supaya mereka tidak merasa canggung dengan kedatangan anda.

Firman Allah swt yang bermaksud,
"Hai orang yang beriman, jangan kamu masuk ke dalam rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya."
Surah An Nur ayat 27

Dua perkara hendaklah dilakukan sebelum memasuki bukan rumah sendiri, pertama lakukan 'istiknas' sesuatu perkara yang melunakkan suasana antara kita dan tuan rumah.

Umpamanya dengan berdehem dan sebagainya, supaya tuan rumah tidak terkejut dengan kedatangan kita.

Setelah itu barulah memberi salam (taslim), supaya jiwanya cukup bersedia untuk menerima tetamu.

Dilarang duduk ditempat laluan, kerana menimbulkan kesukaran dan gangguan kepada pengguna laluan. Jika terpaksa berada disitu hendaklah tunaikan adabnya.

Pertama; memalingkan pandangan (ghadhdhul bashar) kepada sesiapa jua yang melaluinya, agar mereka tidak segan silu menempuh laluan tersebut.

Adab kedua; ialah mesti beri pertolongan orang yang teraniaya (dizalimi), misalnya terjadi kemalangan jalanraya.

Tragedi itu melibatkan dua atau beberapa pihak, kelazimannya ada pihak yang teraniaya dalam peristiwa tersebut.

Tolong mereka yang teraniaya sama ada usaha hantar ke rumah sakit untuk menerima rawatan, ataupun tolong untuk buat laporan kepada pihak yang berkenaan dan sebagainya.

Pertolongan seterusnya ialah bersedia jadi saksi di mahkamah sekiranya perlu, supaya dapat terbela pihak yang teraniaya dalam tragedi tersebut. Agar darah tertumpah dan jiwa melayang tidak sia-sia sahaja.

Adab ketiga; ialah memberi pertolongan kepada mereka yang memerlukannya, pelbagai pihak yang memerlukan bantuan.

Contohnya orang kurang upaya hadapi kesukaran untuk menyeberang jalan. Ataupun orang fakir yang tidak cukup duit tambang untuk pulang dan sebagainya.

Berilah pertolongan jika berlaku kesusahan yang pelbagai, sama ada kesulitan kerana menjunjung beban yang berat.

Tunjuk jalan kepada orang yang tersesat, tunjuk sesuatu tempat di mana seseorang itu berhajat untuk pergi ke destinasi tersebut.

Adab keempat; ialah menjawab salam daripada sesiapa jua yang mengucapkan; memberi kepada orang yang meminta jika ada, atau dengan perkataan yang manis (makruf) sekiranya tiada sesuatu yang hendak diberi.

Adab kelima; ialah menganjurkan sesuatu yang makruf, mencegah segala perkara mungkar yang berlaku dijalanan.

Tugas ini berat dan mencabar terutama mencegah kemungkaran, akan menerima reaksi pahit dan manis daripada pelbagai ragam manusia.

Adab keenam; cari tempat yang munasabah jika hendak meludah, tidak meludah ke arah kiblat. Ia suatu tempat paling mulia dalam Islam.

Sudah semestinya tidak meludah merata-rata, kerana ia merupakan perbuatan mencemar alam sekitar. Begitu juga membuang sesuatu semestinya ke dalam tong sampah.

Berhati-hati dan waspada agar tidak bergurau sama ada dengan orang yang bijak berakal fikiran (labib) mahupun terhadap orang yang bebal (safih).

Jika bergurau dengan orang yang hakim mereka mungkin tersinggung, kerana boleh menjejaskan nama dan kehormatan dirinya pada pandangan masyarakat kepadanya, akan menyifatkan diri anda sebagai tidak tahu memilih teman bergurau.

Jika bergurau dengan orang bebal (safih), dia akan anggap dirimu setaraf dengannya, akibatnya peribadimu tidak akan dihormati dan digeruninya lagi.

Sesiapa yang ditimpa bala dalam majlis akibat bergurau dan berseloroh, hendaklah dia menyebut nama Allah swt bertasbih atau istigfar, ketika hendak bangun meninggalkan majlis tersebut.

Berzikir dan beristighfar menunjukkan telah insaf atas kelalaian bergurau senda. Sebagai orang Islam tidak layak lupa sekeliling, lupa matlamat hidup dan dirinya diciptakan oleh Allah swt.

Sebagaimana dijelaskan oleh sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
"Sesiapa yang berada di suatu majlis banyak bercakap sia-sia (lagha), lalu dia berzikir sebelum meninggalkan majlis:
"Maha Suci Allah serta dengan pujiku kepada-Mu dan aku bersaksi tiada tuhan kecuali Engkau, oleh itu mohon ampuni dosaku. Aku mengaku untuk undur semula bertaubat kepada-Mu."

Mengikut sabda Nabi s.a.w sekiranya membaca doa tersebut sebelum meninggalkan majlis, dosa (kecilnya) akan diampun Allah swt.


oleh: Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 3

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 3: NIAT DAN IMAN


Firman Allah:

"Dia mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati. Dan Allah menghukum dengan adil. Manakala sembahan yang mereka sembah selain Allah tidak dapat menghukum dengan sesuatu apapun. Sesungguhnya Allah, Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat".

(Surah Ghafir, ayat 19-20)

Iman merupakan anugerah Allah yang sangat tinggi. Merasai kebenaran di hati walaupun mata dan pancaindera lain tidak mampu merabanya.

Niat juga merupakan suatu pantulan dari cahaya Iman kerana niat itu datang dari hati yang dalam bukan dari kenyataan atau ikrar yang panjang-panjang. Niat yang benar mempunyai stamina yang cukup kuat untuk menempuh gelombang perjuangan yang mencabar dan ia tidak mudah gugur di pertengahan jalan apatah lagi berpatah ke belakang dan mencari jalan menghancurkan kebenaran sama ada bersendirian atau pun berkumpulan.

Jika niat selalu cenderung kepada keburukan petanda bahawa diri dikuasai oleh nafsu kerana nafsu itu sering mengajak kepada kejahatan di samping syaitan yang memikirkan pelbagai kaedah untuk menyesatkan manusia.

Allah swt membekalkan kepada manusia aqal dan iman untuk bertarung dengan kejahatan yang dilakukan oleh orang-orang kafir, orang munafiq, orang-orang Islam yang mempunyai jiwa yang hasad, syaitan dan nafsu.

Jagalah hati agar jangan sampai bersarangnya tunas hasad dalam diri kerana hasad akan memusnahkan amalan bagaikan api yang memakan seluruh dedaunan tatkala musim kering. Hasad itu ialah menginginkan agar lenyapnya kenikmatan yang dinikmati oleh seseorang dan berpindah kepada dirinya sendiri dengan wujudnya lagi perasaan kedua yang mengharapkan agar orang tersebut ditimpa penderitaan.

Lihatlah apabila terjadinya pembakaran bukit dan hutan pada musim kering. Api akan memakan seluruh ranting dan daun dan mengeluarkan bahang kepanasan yang tinggi. Inilah yang berlaku pada tubuh yang sedang dibakar dengan api hasad sehinggakan wujudnya kegelisahan dan penderitaan batin terus menerus. Apalah padahnya bergembira di atas kesedihan orang lain sedangkan lidah juga terus berbicara melemparkan seranah dusta. Alangkah busuk dan kejinya hati meskipun wajah zahir nampak anggun dan ayu.

Jika ini berlaku, cepat-cepatlah memohon keampunan kepada Allah di atas keburukan hati ini. Belajarlah memahami perasaan orang lain yang juga sama dan serupa kehendaknya. Alah yang Maha Adil telah meletakkan takdir itu dengan keluasan ilmuNya. Allah sahaja yang mengetahui kenapa seseorang itu diberikan kesenangan dan kepada orang lain ditimpa kepayahan hidup. Cukuplah bagi kita meyakini bahawa keduanya itu merupakan ujian hidup yang perlu ditempuhi dan kita sendiri tidak tahu yang mana lebih baik di antara keduanya.

Salah satu amalan yang boleh menghakis perasaan hasad ialah melalui sedekah. Sedekah itu mewujudkan rasa keprihatinan kepada kesusahan orang lain. Sedekah merupakan proses mujahadah hati agar jangan sampai terkena penyakit "takut miskin" kerana penyakit tersebut merupakan tipu-daya syaitan.

Firman Allah swt:

"Syaitan itu menjanjikan kepada kamu dengan kemiskinan (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji. Dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia (jika bersedekah) dan Allah maha luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al-Baqarah, ayat 268)

Kesimpulan:

1. Iman merupakan anugerah Allah yang sangat tinggi. Merasai kebenaran dihati walaupun mata dan pancaindera lain tidak mampu merabanya.

2. Niat yang benar mempunyai stamina yang cukup kuat untuk menempuh gelombang perjuangan yang mencabar dan ia tidak mudah gugur di pertengahan jalan apatah lagi berpatah ke belakang dan mencari jalan menghancurkan kebenaran sama ada bersendirian atau pun berkumpulan.

3. Jagalah hati agar jangan sampai bersarangnya tunas hasad dalam diri kerana hasad akan memusnahkan amalan bagaikan api yang memakan seluruh dedaunan tatkala musim kering.

4. Cukuplah bagi kita meyakini bahawa kesenangan dan kepayahan itu merupakan ujian hidup yang perlu ditempuhi dan kita sendiri tidak tahu yang mana lebih baik di antara keduanya.

5. Sedekah merupakan proses mujahadah hati agar jangan sampai terkena penyakit "takut miskin" kerana penyakit tersebut merupakan tipu daya syaitan.


Wallahualam.

HADITH 33 - Hak Al-Quran Atas Kita Ialah Dibaca Sekurang-Kurangnya 2 Kali Setahun

Sesetengah ulama mengeluarkan fatwa bahawa hendaklah mengkhatamkan al-Quran sekali setiap bulan. Yang terlebih baik ialah sekali khatam pada setiap minggu, sebagaimana diriwayatkan mengenai amalan kebanyakan para sahabat r.anhu. Seseorang itu hendaklah memulakan bacaan pada hari Jumaat dan membaca satu Manzil* setiap hari, dengan ini al-Quran dapat dikhatamkan pada hari Khamis dalam masa 7 hari. Kata-kata Imam Abu Hanifah rah. telah dinyatakan sebelum ini, iaitu menjadi hak al-Quran supaya dikhatamkan 2 kali setahun. Oleh kerana itu, janganlah membaca al-Quran kurang daripada 2 kali khatam dalam setahun dalam apa-apa keadaan pun.


Dalam sebuah hadith dinyatakan bahawa jikalau bacaan al-Quran itu disempurnakan pada permulaan hari, malaikat-malaikat mendoakan rahmat bagi pembaca itu untuk sepanjang hari tersebut. Jika bacaan disempurnakan pada permulaan malam, malaikat-malaikat akan mendoakan rahmat baginya sepanjang malam tersebut. Sesetengah ulama mengambil pengajaran daripada hadith ini bahawa pada musim panas bacaan al-Quran hendaklah disempurnakan pada permulaan siang dan pada musim sejuk pada permulaan malam. Dengan cara ini pembaca itu mendapat manfaat doa malaikat bagi jangka masa yang lebih lama.


* Manzil ialah satu bahagian daripada al-Quran yang dibahagi tujuh.

Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 2

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 2: IKHLAS ADALAH KESEMPURNAAN NIAT


Jika lidah menyebut "sahaja aku..." itu cuma lafaz pada lidah dan belum lagi dinamakan niat. Lafaz itu merupakan cita-cita untuk melakukan sesuatu, mungkin datang dari hati yang benar-benar ikhlas dan mungkin juga merupakan sebuah azam yang wujud kuat ketika itu.

Lafaz juga digunakan untuk mengingatkan diri sendiri supaya niat dibetulkan. Allah SWT itu Maha Mendengar baik diucapkan di lidah mahupun hanya terdetik di hati sedangkan manusia hanya mampu menganalisa ucapan yang terdengar pada telinga. Sering berlaku sesuatu yang kita dengar dan lihat tidak sama dengan hakikat yang sebenarnya.

Hati,lidah dan perbuatan perlu mencapai satu kesatuan yang luhur barulah amalan itu diterima disisi Allah. Hati yang menjadi raja bagi setiap tindakan akan menentukan seluruh amalan lidah dan perbuatannya.

Firman Allah:

"Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, dengan teguh di atas tauhid, dan supaya mereka mendirikan solat serta mengeluarkan zakat. Yang demikian itulah agama yang benar"
(Surah al-Bayyinah, ayat 5)



Ikhlas
ialah sesuatu amalan yang tidak ada kongsi matlamat selain daripada Allah dan matlamat Akhirat. Sesuatu amalan yang hendak dilakukan atau yang sedang dilakukan akan melalui sempadan niat yang bercabang-cabang sehinggalah ia tetap pada niat yang lurus dan satu. Tidak ada ruang pada lidah untuk mencari pengaruh luar bagi mengucapkan perkataan "Saya ikhlas".

Ikhlas itu adalah amalan antara kita dengan Allah kerana ia adalah urusan antara makhluk dengan Khaliq(Pencipta) yang Maha Halus pengiraanNya. Hati juga tidak perlu bersedih apabila keikhlasan itu dipertikaikan orang kerana sudah menjadi hakikat yang sebenar bahawa ikhlas itu tetap menjadi rahsia yang hanya mengetahuinya ialah Allah SWT.

Namun begitu setiap yang wujud ada tandanya. Tanda-tanda ikhlas dalam niat dapat dilihat kepada ketahanan seseorang menempuh ujian yang panjang apatah lagi ketika saat genting dan memerlukan pengorbanan dirinya.

Seekor burung nuri boleh mengungkapkan lafaz niat yang tepat tetapi burung tersebut tidak upaya merasai lafaz itu dilubuk hatinya apatah lagi untuk memperjuangkan niat dalam sebuah wadah perjuangan. Inilah yang membezakan kita dengan haiwan maupun haiwan itu boleh diajar berbicara.

Namun begitu lafaz pada lidah juga membantu hati untuk membentuk kebulatan niat kerana niat tidak boleh wujud dalam keadaan bercabang. Niat awal yang bercabang akan menjadi masalah dalam pembentukan kesatuan niat. Ini lebih parah dalam jemaah yang ramai kerana apabila tidak wujudnya kesatuan niat maka tidak wujudnya kesatuan berfikir dan kesatuan tindakan, dan lama keamaan ia akan menghancurkan sesebuah organisasi walaupun sekukuh mana organisasi itu wujud pada masa kini.

Untungnya, niat boleh diluruskan dalam sepanjang perjalanan bersama. Ia memerlukan proses pendidikan yang panjang dan tidak mengalah dengan cabaran. Kesemuanya bertolak dari kesedaran dalam hati.

Kita membaca di dalam doa iftitah:

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku kerana Allah, Tuhan Sekelian Alam."


Allah swt memberikan masa yang cukup pada kita untuk menyemak dan membetulkan kembali sebuah niat dan sekiranya niat itu sudah tidak sempurna lagi cepat-cepatlah untuk membetulkannya kembali.

Niat dalam sesuatu usaha itu boleh berubah sesudah wujudnya kejayaan atau kegagalan. Ketahuilah bahawa ujian kesenangan lebih sukar dihadapi daripada ujian kesusahan kerana kesenangan mewujudkan seribu kehendak yang tidak memerlukan alasan atau bantuan dari seseorang. Kesusahan pula memendekkan kehendak agar terbatas hanya untuk keperluan yang mendesak. Kadangkala menjadi orang kaya lebih banyak penderitaannya dibandingkan dengan orang miskin tetapi penderitaannya itu terlindung di sebalik kemewahan zahir seperti rumah, kenderaan, pakaian, pengikut dan lain-lain lagi.

Dalam situasi apapun kita perlu melepasi galang ini baik ditakdirkan senang maupun susah. Rezeki itu Allah yang tentukan mengikut kehendakNya yang Maha Mengetahui.

Firman Allah:

"Dan Allah melebihkan sebahagian kamu dari sebahagian yang lain dalam hal rezeki"
(Surah an-Nahl, ayat 71)

Pokoknya rezeki itu tidak menjadikan kita alpa dalam hidup kerana kehidupan itu mengundang kehendaknya yang tak pernah putus-putus.

Firman Allah swt:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Sesiapa melakukan demikian itu, maka mereka adalah orang-orang yang rugi."
(Surah Al-Munafiqun, ayat 9)

Kesimpulan:

1. Lafaz itu merupakan cita-cita untuk melakukan sesuatu, mungkin datang dari hati yang benar-benar ikhlas dan mungkin juga merupakan sebuah azam yang wujud kuat pada ketika itu.

2. Hati, lidah, dan perbuatan perlu mencapai satu kesatuan yang luhur barulah amalan itu diterima di sisi Allah.

3. Allah swt memberikan masa yang cukup pada kita untuk menyemak dan membetulkan kembali sebuah niat dan sekiranya niat itu sudah tidak sempurna lagi cepat-cepatlah untuk membetulkannya kembali.

4. Ketahuilah bahawa ujian kesenangan lebih sukar dihadapi daripada ujian kesusahan kerana kesenangan mewujudkan seribu kehendak yang tidak memerlukan alasan atau bantuan dari seseorang.

5. Rezeki itu Allah yang tentukan mengikut kehendakNya yang Maha Mengetahui.



wallahu'alam.

HADITH 7 - Penghuni Syurga Akan Menyesal Kerana Masa Didunianya YangTelah Berlalu Tanpa Zikrullah

Hazrat Mu'az bin Jabal r.anh meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Penghuni syurga tidak akan menyesal (dan tidak akan berdukacita mengenai sesuatu apapun) kecuali masa di dunia yang telah berlalu tanpa zikrullah."

[Hadith Riwayat Tobarani]


Keterangan

Setelah memasuki syurga apabila ahli-ahli syurga menyaksikan ganjaran yang banyak seumpama gunung yang diperoleh oleh seseorang kerana sebutan nama Tuhan Yang Maha Suci maka jelas terbayang penyesalan yang tidak terhingga kerana kerugian yang ditanggung akibat kurang berusaha untuk berzikrullah. Namun demikian, terdapat juga hamba-hamba Allah yang bertuah yang tidak suka menghabiskan masa di dunia ini tanpa zikrullah.

Hafiz Ibnu Hajar rah. menulis dalam kitabnya al-Munabbihat bahawa Yahya bin Mu'az ar-razi rah. sering berkata dalam munajatnya,

Ya Allah, malam hari tidak enak kecuali dengan bermunajat denganMu.
Dan siang hari tidak enak kecuali dengan mentaatiMu.
Dan dunia ini tidak enak kecuali dengan menyebut namaMu.
Dan akhirat tidak enak kecuali dengan mendapat keampunanMu.
Dan syurga tidak enak kecuali dengan dapat menyaksikanMu.

Hazrat Sarri rah. berkata,"Aku melihat Jurjani rah. sedang memakan tepung bijirin yang digoreng seperti sagun. Aku bertanya kepadanya, "Engkau memakan tepung ini begitu sahaja?"Beliau menjawab, "Apabila aku mengira masa antara memakan tepung tersebut dan mengunyah roti maka aku mendapati lebihan masa yang digunakan untuk mengunyah roti sama dengan masa yang diambil oleh seseorang untuk membaca subhanallah sebanyak 70 kali. Oleh itu, sejak 40 tahun yang lalu aku telah tinggalkan memakan roti, dan berpada dengan memakan tepung goreng ini sahaja."

Ditulis mengenai Hazrat Mansur bin Muktamar rah. (seorang ulama tasawuf yang masyhur) bahawa selama 40 tahun beliau tidak bercakap dengan sesiapapun selepas Isya'. Ditulis mengenai Hazrat Rabi' bin Haitham rah. bahawa selama 20 tahun beliau menulis pada sehelai kertas segala pertuturan beliau sepanjang hari. Pada waktu malam beliau akan muhasabah dalam hatinya, berapa banyakkah bilangan pertuturan yang perlu dan yang tidak perlu.

HADITH 3 - Kelebihan Surah Al-Waqi'ah

Hazrat 'Abdulah bin Mas'ud r.anh meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,"Sesiapa membaca surah al-Waqi'ah pada setiap malam, kebuluran tidak akan menimpanya untuk selama-lamanya.
'Abdulah bin Mas'ud r.anh selalu menyuruh anak-anak perempuannya membaca surah ini pada setiap malam."
(Hadith riwayat Baihaqi)

Keterangan


Kelebihan-kelebihan surah al-Waqi'ah juga diberitakan dalam beberapa hadith. Ada satu riwayat menyatakan bahawa sesiapa membaca surah al-Hadid, al-Waqi'ah dan ar-Rahman, akan digolongkan sebagai penghuni Jannatul Firdaus. Dalam hadith yang lain dinyatakan bahawa, "Surah al-Waqi'ah ialah surah al-Ghina. Bacalah surah itu dan ajarkanlah kepada anak-anak kamu." Riwayat yang lain menyebut, "Ajarkanlah kepada isteri-isterimu."

Diberitakan bahawa Hazrat 'Aishah r.anha juga telah menekankan kepentingan pembacaan surah ini. Walau bagaimanapun, satu keadaan yang cukup rendah sekiranya kita membaca surah ini hanya untuk mendapat beberapa keping wang. Sebaliknya, jika kita membaca surah ini dengan niat untuk memenuhi kekayaan hati (kepuasan rohani) dan untuk maksud akhirat maka dengan sendirinya keuntungan-keuntungan dunia pun akan datang kepada kita.

HADITH 2 - Amalan Secara Berterusan Untuk Sepanjang Hidup

Diriwayatkan daripada Hazrat 'Abdullah bin Busr r.anh bahawa sesungguhnya seorang lelaki ,"Ya Rasulullah, pengetahuan hukum-hukum syariah Islam telah banyak bagiku, beritahulah kepadaku sesuatu yang dapat aku mengamalkannya secara berterusan sepanjang hidupku." Baginda s.a.w bersabda, "Hendaklah lidahmu senantiasa basah dengan zikrullah"

(Hadith Riwayat Ibnu Abi Syaibah,Ahmad dan lain-lain)

Dalam hadith yang lain, Hazrat Mu'az r.anh berkata bahawa pembicaraan yang terakhir antara Baginda s.a.w dengan aku ketika aku berpisah dengan Baginda s.a.w ialah aku bertanya,"Amalan manakah yang amat disukai oleh Allah swt?" Baginda s.a.w bersabda bahawa hendaklah kamu meninggal dunia dalam keadaan lidah kamu basah dengan berzikir kepada Allah.


Keterangan


Semasa berpisah bermaksud ketika Baginda s.a.w mengutus Hazrat Mu'az r.anh selaku gabenor ke Yaman untuk menyampaikan dakwah dan taklim di sana. Pada waktu Hazrat Mu'az r.anh hendak berangkat, Baginda s.a.w memberikan beberapa nasihat kepada beliau. Beliau juga mengemukakan beberapa pertanyaan kepada Baginda s.a.w.

Maksud 'hukum-hukum syariat telah banyak' ialah bahawa setiap perintah mestilah dipatuhi dan dilaksanakan, tetapi bagi mewujudkan kesempurnaan dalam melaksanakan setiap perintah dan sentiasa menyibukkan diri dengan perintah-perintah itu adalah sukar. Oleh itu, beritahulah kepadaku satu amalan yang paling penting supaya dapat aku berpegang dengan kukuh dan mengamalkan amalan itu pada setiap masa,tempat,ketika berjalan ke sana ke mari,ketika duduk dan bangun.

Dalam sebuah hadith Baginda s.a.w bersabda,"Sesiapa yang mendapat empat perkara, nescaya dia akan memperoleh segala kebaikan didunia dan akhirat.

Pertama,lidah yang sentiasa sibuk dengan berzikir.

Kedua, hati yang sentiasa sibuk dengan bersyukur.

Ketiga, anggota tubuh badan yang sentiasa sabar menahan segala penderitaan.

Keempat, isteri yang tidak mengkhianati maruah dirinya dan harta benda suaminya.

Mengkhianati maruah maknanya mengerjakan sesuatu yang buruk. Maksud 'lidah yang basah' yang diberitahu oleh kebanyakan ulama ialah lidah yang banyak menyebut sesuatu. Ini adalah merupakan simpulan bahasa yang digunakan secara umum.

Dinyatakan dalam sebuah hadith bahawa tanda mencintai Allah ialah mencintai zikirNya dan tanda membenci Allah ialah membenci zikirNya.

Hazrat Abu Darda r.anh berkata bahawa orang yang lidahnya senantiasa basah kerana sibuk berzikrullah akan memasuki syurga sambil tersenyum-senyum.