Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 6

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 6: NIAT PADA TEMPATNYA

Satu perkara lagi ialah mencermati agar niat itu berlaku mengikut tempat yang telah ditentukan. Contoh mudah ialah seperti niat berwudhuk pada waktu membasuh muka, niat berihram pada miqat, niat berpuasa pada malamnya dan lain-lain lagi.

Saya tidak ingin membawa perbincangan kita kepada perbahasan ilmu fekah yang begitu luas dengan pelbagai ijtihad tetapi saya ingin gambarkan bagaimana kesempurnaan niat itu sangat terkait dengan masa tertentu. Sebagai seorang pekerja yang keluar dari rumah untuk mencari rezeki yang halal, mulakanlah dengan niat kerana Allah. Allah swt akan memudahkan perasaan hamba-hambaNya mengatasi tentangan kerja yang sedia wujud. Namun begitu semakin tinggi kesedaran seseorang untuk menjaga niat semakin hampir dia dengan Allah swt sehinggakan setiap waktu niatnya sentiasa diperhatikan agar tidak wujud tujuan yang kedua.

Bagaimana pula keadaannya jika seseorang itu ke tempat kerja tanpa niat? Betapa besar kerugian yang berlaku dalam hidup jika amalan yang baik dilakukan tanpa niat kerana Allah swt. Walaupun tidak berdosa tetapi tidak mendatangkan pahala apa-apa. Situasi ini berlaku mungkin kerana kealpaan ataupun kerana tiada ilmu. Sebenarnya tidak perlulah kita mengungkap dipintu rumah "Aku keluar bekerja kerana Allah" tetapi sentiasa ada dihatinya "Allah" yang menjadi pertimbangan urusannya itu.

Ini jelas sekali berbeza dengan orang yang cuma memikirkan Allah dalam solat sahaja dan selepas daripada itu seolah-olah Allah tidak ada. Mereka mengadakan aktiviti-aktviti harian tanpa dihubungkan dengan kehendak ugama. Bercampur-campur antara haq dan batil. Orang -orang yang beriman mengingati Allah dalam apa jua situasi.

Firman Allah:

"Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka."
(Surah Ali Imran, ayat 119)

Kedudukan hati yang begini dinamakan "muraqabah" iaitu sentiasa merasai kehadiran Allah swt dimana-mana. Bila wujudnya perasaan ini ia menjadi semakin sedar dan terpandu hidupnya ke jalan kebenaran kerana yang membimbingnya ialah Allah swt.

Firman Allah swt:

"Allahlah yang menjadi pembimbing kepada orang yang beriman mengeluarkan mereka dari gelap kepada cahaya."
(Surah al-Baqarah, ayat 257)

Dalam mencari jalan untuk menjadi seorang hamba jangan wujud perasaan lain demi hanya untuk kepentingan dunia kerana jika sudah ada dua tujuan maka syaitan akan berjaya menyesatkan kelak.

Orang yang tidak menjadikan niat sebagai agenda penting hidupnya sebenarnya mereka tidak mempunyai perasaan takut dan harap kepada Allah swt melainkan sedikit sahaja terutama pada kejadian-kejadian tertentu. Mereka juga tidak suka perkara-perkara yang menghapuskan kegembiraan seperti menziarahi orang mati, orang sakit, kuliah agama di masjid dan lain-lain lagi.

Pandangan mereka terhadap hidup juga salah kerana mereka tidak upaya bagi mengaitkan kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat. Mereka boleh berkorban apa sahaja untuk kehidupan dunia tetapi tidak sanggup melakukannya untuk akhirat walaupun yang diminta itu begitu mudah dilaksanakan seperti solat di masjid, solat jamaah dan lain-lain lagi.

Sampai disini kita harus terus bermohon agar Allah swt menghadiahkan kepada kita hati yang hidup bagi merebut ganjaran dan janji Allah swt yang satu kerana semua amalan yang baik, yang dilaksanakan mengikut hukum Allah swt akan menjadi ibadah.

Kesimpulan:

1. Kesempurnaan niat itu sangat terkait dengan masa tertentu.

2. Semakin tinggi kesedaran seseorang untuk menjaga niat semakin hampir dia dengan Allah swt sehinggakan setiap waktu niatnya sentiasa diperhatikan agar tidak wujud tujuan yang kedua.

3. Betapa besar kerugian yang berlaku dalam hidup jika amalan baik yang dilakukan tanpa niat kerana Allah swt. Walaupun tidak berdosa tetapi tidak mendatangkan pahala apa-apa.

4. Bila wujud perasaan kehadiran Allah swt di mana-mana (Muraqabah) ia menjadi semakin sedar dan terpandu hidupnya ke jalan kebenaran karana yang membimbingnya ialah Allah swt.

5. Dalam mencari jalan untuk menjadi seorang hamba jangan wujud perasaan lain demi hanya untuk kepentingan dunia kerana jika sudah ada dua tujuan maka syaitan akan berjaya menyesatkannya kelak.

6. Orang yang tidak menjadikan niat sebagai agenda penting hidupnya sebenarnya mereka tidak mempunyai perasaan takut dan harap kepada Allah swt melainkan sedikit sahaja terutama pada kejadian-kejadian tertentu.