Petikan Daripada Buku "NIAT" - Part 7

NIAT - Sebuah Pantulan Cahaya Iman oleh Tn. Hj. Ismail bin Hj. Ahmad


BAHAGIAN 7: NIAT TANPA PERBUATAN DAN PERBUATAN TANPA NIAT

Niat Tanpa Perbuatan

Niat yang baik tanpa perbuatan akan diganjari pahala tetapi niat jahat tidak ditulis sebagai dosa selagi tidak diikuti dengan perbuatan.*

*Dari Abu Hurairah r.a menceritakan; Rasulullah s.a.w telah bersabda:
"Sesiapa berniat/bercita-cita melakukan suatu kebaikan,lalu tidak melakukannya, ditulis untuknya satu pahala kebajikan. Sesiapa berniat melakukan kebaikan,lalu ia melakukannya, ditulis untuknya (pahala) 10 hingga 700 kali ganda. Sesiapa berniat melakukan satu kejahatan, lalu ia tidak melakukannya, tidak ditulis untuknya (dosa). Jika ia melakukannya barulah ditulis." (Riwayat Imam Muslim)

Niat untuk mengerjakan haji, untuk menuntut ilmu, niat untuk menjadi insan yang dikasihi Allah swt, niat untuk menjadi wali Allah kesemuanya diberikan ganjaran pahala atas apa yang diniatkan itu.

Namun begitu ada suatu lagi dosa iaitu kejahatan pada hati. Ia ditulis sebagai dosa walaupun tidak dengan perbuatan. Misalnya hasad dengki, takabbur, ujub, riyak, dan lain-lain lagi. Bagaimana pula jika ia berkata "Aku meminum arak" sedangkan yang diminumnya adalah air mineral. Ucapan lidah menunjukkan ia menyatakan penentangan kepada hukum Allah swt. Perbuatan itu tetap haram dan berdosa besar tetapi jika ia berkata "Minum arak itu sama seperti minum air biasa" ia boleh membawa kepada riddah iaitu terkeluar daripada ugama sebab menghalalkan sesuatu yang diharamkan Allah swt.

Oleh sebab itu Islam datang membawa peraturan hidup yang satu bukannya dua.Jika kita memperjuangkan ekonomi Islam maka sekali-kali tidak dibenarkan kita bekerja untuk ekonomi jahiliah(lain daripada Islam). Bila wujudnya bank Islam maka wajib pada setiap mukmin menutup bank riba. Islam dan jahiliah tidak boleh berada dalam satu hati seperti cahaya dan kegelapan kerana bila ada cahaya maka hilanglah kegelapan*. Selagi ada kegelapan jahiliah sama sekali cahaya Islam tidak boleh masuk.

*Firman Allah:
"Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati dalam rongga dadanya"
(Surah al-Ahzab, ayat 4)

Perbuatan Tanpa Niat.

Ketahuilah bahawa terdapat perbuatan yang boleh membinasakan Iman dan Islam walaupun tanpa niat. Perbuatan tunduk kepada seseorang seperti ruku'nya solat menjadi dosa besar sekalipun tanpa niat. Manakala perbuatan sujud walaupun tanpa niat menyebabkan berlakunya gejala "riddah" kerana amalan tersebut adalah ibadat yang khusus untuk Allah swt. Riddah ialah terkeluar daripada Islam samada disedari ataupun tidak dari sebab niat, ucapan maupun perbuatan.

Disini terdapat batasan hukum yang jelas kerana bukan semua ucapan dan perbuatan boleh diucapkan dengan main-main walaupun tanpa niat apatah lagi dengan tujuan bergurau. Ucapan seperti menceraikan isteri , keluar daripada Islam, memerdekakan hamba, mengahwini anak dan lain-lain lagi walaupun dilakukan tanpa niat tetapi telah berlaku hukumnya.*

* Sabda Nabi s.a.w:
" Tiga perkara yang sungguhnya adalah sungguh dan gurauannya juga sungguh; nikah, talak dan rujuk"(Riwayat Abu Daud ,at-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)

Sebagai contoh apabila pasangan suami-isteri yang berlakon dalam filem adegan penceraian. Sah penceraian tersebut dan satu perkara lagi apabila ucapan dalam slot penceraian itu diulang-ulangkan, ini menyebabkan bukan lagi berlakunya talaq satu malah sudah menjadi talaq tiga.

Kesimpulan:

1. Niat yang baik tanpa perbuatan yang akan diganjari pahala tetapi niat jahat tidak ditulis sebagai dosa selagi tidak diikuti dengan perbuatan.

2. Ada suatu lagi dosa iaitu kejahatan pada hati. Ia ditulis sebagai dosa walaupun tidak dengan perbuatan. Misalnya hasad dengki, takabbur, ujub, riyak dan lain-lain lagi.

3. Ketahuilah bahawa terdapat perbuatan yang boleh membinasakan Iman dan Islam walaupun tanpa niat.

4. Riddah iala terkeluar daripada Islam samada disedari ataupun tidak dari sebab niat, ucapan maupun perbuatan.

5. Islam dan jahiliah tidak boleh berada dalam satu hati seperti cahaya dan kegelapan kerana bila ada cahaya maka hilanglah kegelapan. Selagi ada kegelapan jahiliah sama sekali cahaya Islam tidak boleh masuk.